largetosmall.blogg.se

2013-04-09
21:55:00

Lyssna på kroppens varningssignaler
Det är alltid viktigt att lyssna på kroppen och dess varningssignaler. Jag har tidigare i livet inte gjort det och det fick ju sina följder. Gav mig ut på en rask promenad/ joggingtur en gång när jag var förkyld och efteråt fick jag ont i huvudet och mådde ännu sämre. När man känner att något inte står rätt till så ska man låta bli att träna. När man sen går på sitt första träningspass efter att man blivit frisk ska man inte ta i allt man har utan man börjar lugnt och ökar träningen succesivt för varje dag så är man snart uppe där man var innan man blev sjuk. 
 
Det är också så att går man på jympa som jag gör, alltså att man tränar tillsammans i grupp och har en ledare i mitten som man ska härma under en viss tid, så behöver man inte göra allting lika effektivt som ledaren, eller som alla andra. Ska man se till att orka vara med på ett helt pass så ska man träna i sin egen takt. När det t.ex. är dags att göra armhävningar och man inte orkar göra lika många som ledaren så gör man så mycket man orkar sedan kan man sätta sig upp och vila tills det är dags för nästa träningsform. Samma sak gäller när passet är slut och det är dags av varva ned med enkel jogging runt i salen, jag är ofta helt slut efter sådana pass så jag orkar inte jogga, jag går lungt, andas ut och dricker vatten. 
Det jag vill få fram är att man behöver inte vara bäst, man är bra ändå! Jag kan visst bli arg ibland att jag, efter så här många träningspass, inte orkar göra lika många armhävningar som ledaren, men å andra sidan har jag gjort framsteg i mycket annat. T.ex. att jag idag klarar att springa 12 minuter på löpbandet utan paus. Det kan man säkra kort säga att jag inte klarade det i början av året. 
 
Alla är bra, men alla kan inte allt. Även om man inte klarar lika många armhävningar som de andra på jympan, så kanske man klarar något annat bättre, än va de andra på jympan gör. Och det man är bra på, ska man vara glad att man klarar av, för det finns säkert någon som går runt och spanar på dig i smyg inne på gymmet/ jympan och undrar hur fasen du klarar av det, eftersom han/ hon inte gör det. 
Var stolt över dig och det du är bra på! Fokusera alltid på det du är bra på och inte på sådant du är mindre bra på. Träningen blir mycket roligare då! :) 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: