largetosmall.blogg.se

2013-03-25
21:32:00

LCHF???
I början på året sa min sambo att han vill prova LCHF-dieten. Okej, fine, tänkte jag, det skulle väl vara helt okej att prova liksom. Jag tog reda på för- och nackdelar med dieten samt vad man får äta och vad man inte får äta. Jag bestämde mig ganska snart att, förstå mig rätt nu, halva dieten är ingenting för mig medans den andra hälften passar mig bra! Svårt att förklara... Men, aa, jag slutar äta bröd, det klarar jag mig hur lätt som helst utan och samma sak med pasta, ris och potatis. Men kan jag verkligen klara mig utan frukt? Och varför ska jag sluta äta morötter och majs? Joo, det är mycket socker och kolhydrater i det men mitt intag av socker och kolhydrater går ju inte ens att jämföra med innan när jag åt pasta, potatis ris och bröd. Och frukt har väl människan ätit i alla tider, varför ska vi sluta med det nu? Jag fick mig en liten tankeställare där och kom på själv att man kan ju faktiskt välja, efter vad man själv tycker, vilket socker och vilka kolhydrater som är bra för kroppen. Jag tycker att frukt innehåller socker som kroppen behöver och morötter ger mig en lite mindre mängd kolhydrater som är alldeles lagom för mig. Men pasta, potatis och ris är fullt med kolhydrater så det plockade jag bort nästan helt... ibland lägger jag till ca en 1/4 dl pasta, ris eller potatis när jag är sugen på det och det gör faktiskt ingenting. Kroppen behöver lite av allt ibland. Sen måste man ju också potionera upp maten rätt. Ta inte dubbla potioner utan lägg upp lagom med mat på tallriken, hälften kött och hälften grönsaker och strö över lite riven ost på det eller häll över lite god sås på maten så blir det perfekt! Man kan också ta lite phiadelphiaost, det är min favorit! :)
För att peppa mig själv mitt i all träning och allt så får jag unna mig godsaker 1 dag i veckan. Oftast på en fredag, men som nu på söndag är jag och min sambo bortbjudna på påskmiddag och då skjuter jag upp min "goda dag" till söndag. Efter en hård träningsvecka så tycker i alla fall jag att man kan få unna sig godis, glass, läsk eller vad man nu tycker är gott. Det är man absolut värd :)
 
                                                     
 

Kommentar:
#1: Annster

Minst sagt :)

2013-03-26 @ 00:13:25
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: